Arbetsgrupp, kulturgrupp

Arbetsgruppen

Även om löpande underhåll är en naturlig del av segling så finns det mycket som bra kan göras när fartyget ligger still. Därför ordnas ett antal arbetsdagar dit alla är välkomna: varje torsdag, lördag jämn vecka samt sista helgen i månaden. Vi samlas kl 9 och hinner även med att fika och umgås i vårt trevliga gäng.

På hösten riggar vi av alla segel, rep och block och täcker båten för att skydda den från väder och vind. Under vintern lagar vi sådant som gått sönder, slipar och lackar för att göra henne vacker, tätar, ser över el och maskin. När våren kommer är det dags för påriggning för ännu en härlig seglingssäsong.
Du behöver inga förkunskaper - att lära ut hur man underhåller en skuta är en del av vårt syfte. Föreningen bjuder på fika till alla som arbetar och kan arrangera boende på Vandrarhemmet i Grundsund om du kommer långt ifrån. Fyra avfuktare samt luftvärmepump gör det även möjligt att övernatta ombord på Kvartsita under i stort sett hela året.

Kulturgruppen

Vi har samlat mycket historiskt underlag och dokumentation om T/S Kvartsita och hela skutepoken på Skaftö och Västkusten 1850-1950. Det finns mycket att berätta om vårt eget fartyg och hennes historia, men också om kölhalning, livet ombord förr, skeppare och trader. Grupper och enskilda är välkomna att besöka oss för att höra intressanta och sanna skepparhistorier.
För mer information och bokning av besök kontakta Bo Olsson 0705-69 05 30, grupper kontaktar Lennart Martinson 0705-41 73 02.
Vi är också på plats alla torsdagar 9-16 under större delen av året.

Seglande kulturarv

T/S Kvartsita som ägs av Stiftelsen Skaftökuttern är en del av det seglande kulturarvet med stöd från bland andra Statens kulturråd, Statens Maritima museer, Arbetslivsmuseet och Lysekils kulturråd. Föreningen För Fulla Segel ansvarar för verksamheten runt Kvartsita.